שנים של מחקר הביאו לפתרון: האם יש מוח גברי ומוח נשי?

    אבי יעקב 2 Comment on שנים של מחקר הביאו לפתרון: האם יש מוח גברי ומוח נשי?
    13:16
    06.05.24
    פנחס בן זיו No Comments on מרן הגרמ"ה הירש: "עדיין יורים מדרום, מה הועילו חכמים"

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    כבר בפרשת בראשית קראנו כי הקב"ה שיוצר כל בשר "זכר ונקבה ברא אותם". משחר ימי האנושות עוסקים חוקרים להבין את ההבדלים שביניהם. עם התפתחות חקר המוח בעשורים האחרונים עלתה השאלה המסקרנת: האם השוני בין המינים משתקף גם במוחותיהם? ויותר מכך: לגברים יש 'מוח זכרי' ולנשים 'מוח נקבי'?

    מחקר חדש מאוניברסיטת תל אביב, המתבסס על סריקות MRI של מוחות אנושיים, קובע כעת: במציאות לא קיימים שני סוגי מוחות נבדלים. ניתן אמנם לזהות מאפיינים הנפוצים יותר במוחות של נשים ומאפיינים הנפוצים יותר במוחות של גברים, אך מוחו של כל אדם הוא פסיפס ייחודי, המשלב בתוכו את שני סוגי המאפיינים.

    את המחקר פורץ הדרך ביצעה פרופ' דפנה יואל  בשיתוף עם חוקרים מהמחלקה לנוירוביולוגיה ומבית הספר למתמטיקה באוניברסיטת תל אביב, ומדענים ממכון מקס פלנק בלייפציג ומאוניברסיטת ציריך.

    פסיפס אישי וייחודי

    "במחקר שלנו ביקשנו לבחון אם קיימים שני סוגי מוחות, זכרי ונקבי" מסבירה פרופ' יואל. "אין ספק שיש הבדלים בין גברים לנשים, ומחקרים אף מצאו הבדלים בין מוחות של נשים למוחות של גברים. אך אין פירוש הדבר שלכל אדם פרטי יש 'מוח נקבי או 'מוח זכרי."

    בשלב הראשון בחנו החוקרים ארבעה מאגרים של סריקות MRI של מוחות אנושיים – בסה"כ למעלה מ-1,400 מוחות. בכל מאגר הם זיהו מגוון מאפיינים מדידים – כמו למשל גודלם של אזורים מסוימים, או עוצמת הקישורים בין אזורים שונים – בהם נרשם השוני הרב ביותר בין נשים לגברים. לכל אחד מהאזורים (או הקשרים) הללו הם קבעו את הגדלים הנפוצים יותר בגברים לעומת נשים (ה'קצה הזכרי'), הגדלים הנפוצים במידה דומה בגברים ובנשים, והגדלים הנפוצים יותר בנשים לעומת גברים (ה'קצה הנקבי)'.

    איור-מוחות נשים גבריים

    כעת בחנו החוקרים כל מוח בנפרד, ובדקו: האם קיימים בו אך ורק מאפיינים מן 'הקצה הזכרי' או רק מאפיינים מן 'הקצה הנקבי', או לחלופין שילוב כלשהו של מאפיינים משני הקצוות וממרכז ההתפלגות? המסקנות היו חד משמעיות: רק 8-0 אחוז מהמוחות שנבדקו הכילו מאפיינים מאחד הקצוות בלבד. כל האחרים הכילו 'פסיפס' אישי וייחודי, ששילב בתוכו מאפיינים מחלקי התפלגות שונים.

    "זה היה למעשה החידוש המרכזי במחקר שלנו," מסבירה פרופ' יואל. "עד היום דיווחו לא מעט מחקרים על הבדלים בין גברים לנשים בכל הנוגע לאזורים או קשרים ספציפיים במוח. המחקר שלנו הוא הראשון שעבר מרמת אזורים בודדים אל המוח כמכלול, ושאל האם אפשר לומר שמוחות הם או גבריים או נשיים?

    בחלקו השני של המחקר בחנו החוקרים נתונים פסיכולוגיים (כגון תכונות אישיות, עמדות, מאפייני התנהגות) של יותר מ 5,500 בני אדם מ-3 מאגרים שונים. גם כאן, כמו בסריקות ה-MRI, הם מצאו הבדלים בין נשים לגברים בחלק מהמשתנים, אך לא מצאו כמעט אף אדם שהיו לו רק מאפיינים מהקצה-הנקבי (כלומר, רק תכונות נשיות) או רק מאפיינים מהקצה-הזכרי (כלומר, רק תכונות גבריות).

    "לכל אדם, זכר או נקבה, יש אוסף ייחודי של תכונות גבריות ונשיות, וכך זה גם במוח," מסכמת ד"ר יואל. "עד היום הסתפקו המדענים בקביעה שקיימים הבדלים סטטיסטיים בין שני המינים. אנחנו הראינו, שהעובדה שיש הבדלים סטטיסטיים בין הקבוצות, אין פירושה שקיימים שני סוגים נבדלים של מוחות. במילים אחרות: יש מאפיינים שנפוצים יותר בגברים ויש מאפיינים שנפוצים יותר בנשים, אך אין דבר כזה 'מוח נקבי' ו'מוח זכרי"."



    2 תגובות

    מיין תגובות
    1. 1

      אבקש ברשות המלומדים הנכבדים להעלות כאן הערה אחת. והיא שצריך לבדוק האם המוחות של הזכרים והנקבות, היו חשופים למצבים של היפך ממינם לדוגמא אם מוח של נקבה היתה מפקדת בצבא או בתפקיד הדורש אופי גברי, יתכן שהתנהגות זו השפיעה גם המוח וכן להיפך אם הגבר עבד בעבודות של נשים נקיון או אפיה, אזי זה השפיע על המוח של הגבר. לכן צריך לקחת מוחות שאורך חייהם של האנשים הם התעסקו בתחומים המתאימים לאופי מינם ואז הם יגלו שהתוצאות שונות עד מאוד. אבקש למנהלי האתר להעביר את ההערה הזו למלומדים הנכבדים.
      בהצלחה!
      מעניין לדעת כשיבוא המשיח האם הוא ישאל למי יש מוח זכרי ולמי יש מוח נקבי?